Hvornår giver det mening at tilkalde en forretningskonsulent?
Den korte version
Andre værktøjer
En forretningskonsulent har værktøj, metoder og kompetencer, som måske ikke er de samme, som du skal have til rådighed i din virksomhed for at kunne drive den.
Konsulenten arbejder meget databaseret og kan måle og vise dig din virksomhed fra andre vinkler. Konsulenten har erfaring fra mange forskellig brancher og kan hente BEST PRACTICE fra andre steder, som måske kan give mening hos dig.
Extra ressource
Forretningskonsulenten kan også påtage sig rolle som i forbindelse med at drive projektet, hvis I mangler ressource på grund af travlhed.
Du tilkøber altså i det omfang, du har brug for det.
Selvtest
Her er nogle udfordringer du måske har
Det er skal UNDERSTREGES at nedenstående er HELT NORMALT – og selv om du er noget særligt, er du ikke på nogen måde særlig, hvis du har disse udfordringer
-
Du betaler ALT for meget for brug for meget data, fordi du har gamle filer og mails der trænger til at ryddes op i
-
Du VED eller har en MEGET stærk fornemmelse af at nogle processer kan gøres nemmere – men du har ikke tid til at finde ud af hvad der er smart, sikkert og mest økonomisk at gøre. ..eller hvordan du skal komme i gang med det
-
Din hjemmeside trænger til omsorg / opmærksomhed / fornyelse
-
Du er træt af at du ikke selv kan lave rettelser på din hjemmeside
-
Du har ikke tid til at lave rettelser på din hjemmeside
-
Du har et projekt, du har ville have i søen længe, men kan ikke finde tid / en til at hjælpe dig
-
Administration æder FOR MEGET af din tid
-
Planlægning tager FOR MEGET af din tid
-
Du mangler tid
-
Du mangler en sparringspartner
-
Du vil købe noget ny IT, men mangler en der kan hjælp dig med at implementere det
Typer af udfordringer
“Hvis bare jeg havde tid”
TUNGE PROCESSER
Har du en fornemmelse af at noget af det du laver, må kunne gøres nemmere på en eller anden måde? Du kan se at andre bruger IT og får deres arbejdsgange til at være meget smidigere.
Desuden du kan regne ud at de opsamler noget data, du også kunne tænke dig at få fat i om din egen virksomhed.
MENTALE FORHINDRINGER
Når vi indfører nye IT systemer, har vi en tendens til at ville bruge de samme processer – vanens magt. Og angst for at blive overflødig.
Vi hjælper med at få alle ombord i de nye vaner – og den nye tankegang.
TRAVLHED
Måske har der været lidt for travlt, lidt for længe. Medarbejderne påtaler det og du kan spore noget mistrivsel. Du kan mærke at flere hænder ikke er den helt rigtige løsning.
SERVICE UDFORDRINGER
Kunderne er begyndt at falde fra. Du kan ikke lige spore, hvad udfordringen er. Men har en fornemmelse af at du skal se på, hvordan du kan gøre noget for dine kunder, som kan fastholde dem.
Det kan også være der er stigende konkurrence og du derfor skal vende nye sten.
HJEMMESIDEN ER FORSØMT
Der skal ske noget med hjemmesiden. Den er ikke up-to-date og du ved at det betyder noget.
Du mangler forslag og nogen til at styre processen.
Løsninger
“Jeg har en fornemmelse af
at vi godt kan gøre tingene lidt bedre …
men vi har ikke tid til at stoppe op”
ANALYSE AF DIN FORRETNING
Business Analyst hedder en person, der kigger din forretning igennem.
Jeg tilbyder et ”360” graders eftersyn af din forretning. Jeg kommer med min værktøjskasse og kigger på din forretning gennem mit filter og erfaring. Sammen kigger vi på udfordringer i markedet og måske i jeres mindset. Jeg taler med medarbejdere i alle roller i virksomheden, for at komme rundt i hjørnerne.
Du har måske allerede en fornemmelse af, hvor vi kan starte med at lede.
KONKRETE FORSLAG
Ud af denne analyse kommer en rapport, som indeholder KONKRETE anbefalinger til skridt i en handlingsplan.
Hvor omfattende analysen skal være og hvor dybt den skal gå, er noget vi aftaler.
RETURN ON INVESTMENT
At tilknytte en forretningskonsulent koster penge. Men jeg finder altid en måde, at optimere på, sådan at mit honorar er tjent hjem hurtigt.
Det du gør,
er det eneste kunderne husker.
DESIGN AF DIN FORRETNING
Service Designer hedder en person, der planlægger og optimere alle processer og touchpoints med dine kunder, på en måde så alle er VINDERE.
Sammen kan vi optimere mindre processer til at start med.
Det vil lette jeres hverdag og give større tilfredshed hos kunderne.
Måske har du hørt om Design Thinking, som ligger til grund og er udviklet på The d. School på Stanford University i Californien.
“Hver dag sender jeg en tanke til dig
– og takker for at mit job er så meget nemmere”
SERVICE OPTIMERING
De fleste synes de yder en god service.
Kunderne er nogen gange ikke helt så enige.
Der findes METODER til at arbejde med disse ting.
Naturligvis er det vigtigt at være MODIG og en god støtte at have en systematisk tilgang til, hvordan man undersøger, om nye tiltag eller ændringer er en god idé.
Bare fordi EN kunde er utilfreds,
behøver man ikke gøre det dårligt.
Men det kan være,
det er den eneste kunde der orker at sige noget.
Så når der kigges på løsninger, er det med 360 graders-brillerne på.
Hvis det er vigtig for dig, at yde god service er det en god idé at blive udfordret på, hvad det er du gør.
“Det er vist bedst du klarer det”
WEBSITE WINGMAN
eller
DEV.OPS MANAGER
Hvis I skal have lavet noget IT, kan jeg være bindeled til DevOpsTeam (IT udviklerne) og jer. Det er en fordel for jer, fordi jeg delvis taler samme sprog som udviklerne og kender både deres og jeres behov og fokus.
Desuden bruger jeg nogle af de samme arbejdsmetoder – fx det agile værktøj Scrum – og kan lave noget af forarbejdet, så tingene kører lidt mere i olie og I ikke skal bruge tid på det.
LEVENDE HJEMMESIDE
For en del kunder, holder jeg øje med hjemmesiden og kommer med indspark til nye ting, som man kan lægge på sin hjemmeside.
Det er bedst en hjemmeside fremstår levende, det giver et godt indtryk af din virksomhed.
Website Wingman
Jeg kan laves simple enkle site.
Når kompleksiteten stiger, bliver vi flere på holdet.
I hele processen og løbende fremover, når I ikke har in house ressourcer til at gøre det, kan jeg fungere som Website Manager.
Det betyder, at jeg holder øje med site og kommer med forslag til, hvordan I kan inddrage website i jeres kommunikation og gøre hverdagen nemmere ved at udnytte den ressource sitet kan være.
Project Manager
Har du et projekt, som bare SKAL i gang?
Er der en kunde der stiller krav om ting, der SKAL laves nu?
Lad os tage en snak.
Mon ikke jeg kan hjælp, som ekstra ressource.
Det er set før.
& then some
DERUDOVER kan jeg hjælpe med mange andre ting
Fordi jeg mange gange har opbygget virksomheder/afdelinger, og selv har været ansat i stort set alle afdelinger af en virksomhed, har jeg stort overblik og forståelse for en virksomheds myriader af processer og hvordan….
- Service dilemmaer
- Ledersparring
- også for dem der er nye ledere
- Ansættelsessparring
- Idé sparring
- Strategi sparring
- Workshop – design & levering
- Facilitering
- Oplæring
- Personlig effektivitetsværktøjer
- Coaching
- “Find the Money”
- Salg for ikke sælgere
- og ellers spørg